Facebook heeft last een een stroom van prominente adverteerders die zich terugtrekken.
Onder meer Coca-Cola, Ben & Jerry’s en Starbucks hebben aangegeven in ieder geval voor enkele weken geen geld meer uit te geven op Facebook.
Bedrijven willen dat Facebook harder optreedt tegen racisme.
De koersdaling van het aandeel Facebook heeft topman Mark Zuckerberg zo’n $7 miljard aan vermogen gekost.
Facebook zag zijn aandelenkoers vrijdag met maar liefst 8 procent omlaag tuimelen. Daarmee verdampte naar schatting zo’n 7 miljard dollar van het vermogen van topman en mede-oprichter Mark Zuckerberg.
De sociale media-gigant staat onder enorme druk nu grote bedrijven zoals Coca-Cola, Ben & Jerry’s, Starbucks en vele anderen minder adverteren bij Facebook, omdat het platform relatief weinig doet tegen hatelijke en racistische uitingen van gebruikers.
De boycot en de koersdaling raken Facebook en Zuckerberg stevig. Maar Zuckerberg hoeft zelf nog allerminst op een houtje te bijten. Volgens de Miljardairsindex van persbureau Bloomberg bedraagt het vermogen van Zuckerberg nog altijd z’n 82 miljard dollar.
Adverteerders boycotten Facebook
Coca-Cola sloot zich eind vorige week aan bij de boycot. CEO James Quincey kondigde aan dat zijn bedrijf dertig dagen lang de rem zet op adverteren bij Facebook.
“Voor racisme is geen plek op de wereld, net zomin als er een plek is voor racisme op sociale media”, schreef Quincey op de site van Coca-Cola. “Coca-Cola Company pauzeert wereldwijd het plaatsen van advertenties op alle sociale media voor minstens dertig dagen. In deze periode zullen we ons advertentiebeleid evalueren en kijken in hoeverre herziening daarvan noodzakelijk is. We verwachten tegelijkertijd meer transparantie en verantwoordelijkheid van onze sociale media-partners.”
Op 19 juni werd de campagne #StopHateforProfit gelanceerd in de nasleep van de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. Die overleed als gevolg van hardhandig optreden door de politie.
Actievoerders richten zich expliciet op Facebook, nadat het sociale platform weigerde om een post van president Donald Trump te verwijderen waarin deze dreigde met geweld tegen demonstranten.
Trump schreef: “Als het plunderen begint, begint ook het schieten.” Ook omschreef de Amerikaanse president de demonstranten als “tuig.”
De campagne #StopHateforProfit roept grote adverteerders op hun advertentie-uitgaven op Facebook te heroverwegen totdat het bedrijf beter toeziet op wat er op het platform wordt geplaatst.
Grote ondernemingen waaronder Unilever, Hershey Co, North Face, Verizon en vele andere gaven afgelopen week gehoor aan deze oproep en pauzeerden of staakten hun advertenties. De campagne lijkt dus goed aan te slaan.
Afgelopen vrijdag kondigde Zuckerberg aan dat het bedrijf nieuwswaardige’ posts van politici die met haatzaaien de regels overtreden, van een label voorziet. Een opmerkelijke zet. Tot op heden weigerde Facebook categorisch om retoriek van politici te modereren.
Facebook dankt vrijwel al zijn inkomsten aan advertenties. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde dat een omzet van ruim 17 miljard dollar op.